Blogger Backgrounds

Monday, September 26, 2011

sibuknya

Assalamualaikum....

Entry terakhir saya sebelum saya bertolak ke Langkawi....sebelum saya pergi saya akan sedikit sibuk...pada hari khamis saya akan menyiapkan apam polca dot untuk tempahan sekolah dan saya berhajat nak sedekah ke masjid pada malam jumaat ni....pada hari jumaat saya sudah bertolak ke Langkawi..."LANGKAWI IM COMING"






sebelum pergi saya perlu hantar kucing-kucing saya duduk dengan abang saya...harap kucing-kucing saya semua okey tanpa saya di sisi....nak buat macam mana dah terpaksa....nanti saya akan update gambar-gambar yang cantik di Langkawi...tapi yang pasti takde muka saya....hehe...

jika ada sumbu di ladang...
boleh saya menumpang mandi...
jika ada umur yang panjang...
boleh kita bertemu lagi....




Dari hati:: kerana dia pernah ceritakan tentang Langkawi...jadi saya mahu menjejakkan kaki saya ke sana...

ting tong

persoalan demi persoalan...

pertanyaan demi pertanyaan...

detik berganti detik...

hujan yang turun hampir berhenti.......

lelah ku cari jawapan...

namun tidak ku ketemui...

Dari hati::monolog yang paling sengal abad ini....

Sunday, September 25, 2011

Apa itu tekanan

Assalamualaikum....

sekali  lagi penulisan saya yang agak sengel....tajuk entry saya iaitu APA ITU TEKANAN...tekanan itu stress ...tekanan itu  الضغط ...tekanan itu la presión ...tekanan itu அழுத்தம் ....tekanan itu ความดัน ....


okey kembali pada tajuk entry saya tadi....tekanan ni datang dari macam-macam cara...malas saya nak ulas satu-satu...yang saya nak cerita adalah macam mana kita nak cari ketenangan apabila sudah tertekan..ada yang suke cari ketenangan dengan pergi memancing...bukan pancing awek tapi pancing ikan...siapa-siapa yang suke aktiviti memancing ni bagus..mengajar kita erti kesabaran...hoho cakap pasal memancing saya ni jaguh memancing ikan puyu tau<<<cerita sambil dengan lagak berlagekkkkk>>>>






ada yang lebih suke tengok pemandangan...bila tengok permandangan kita akan rasa keagungan Allah...terasa diri ini terlalu kerdil....saya suke tengok awan dan waktu senja...tenang rasa macam nak capai-capai jer....







ada yang tenang bila bermain dengan kucing...ada kajian yang menyatakan bila kita usap bulu kucing akan hilang tekanan...cara ini pun saya suka.....:)








walau apa pun caranya yang penting kita buat aktiviti yang sihat bila kita menangani tekanan....dan cara yang paling baik berserah pada Allah....okey la malas nak cerita banyak-banyak...makin tertekan...


Dari hati:: mood tertekan...malas malas malas

Friday, September 23, 2011

mari cuci mata

Assalamualaikum...

Entry lagi pasal hijau...selama ni saya hanya menulis tentang penanaman jer...ntah bila nak tunjuk hasilnya...okey kali ini saya kan tunjukkan hasilnya...tapi sebelum tu kita tengok dulu cili padi F1 yang di perkatakan orang itu...kenapa di beri nama F1??? mungkin kerana pokok cili padi ini berbuah dalam tempoh empat minggu saja...agaknya la kot...saya teka jerr....mana-mana pokok cili tu????


jeng jeng jeng


tu dia




oppssstttt sorry kucing saya interframe plk...hehehe




alamak lambat pulak upload photo...mcm sipot tercirit line broadband ni...maaf yer sabar-sabar cik sue...kadang-kadang berapi jugak macam terlebih makan sambal belacan bila tengok broadband ni...kalau laju macam kereta F1 kan best...


okey mari saya tunjukkan pokok pada fasa ke 4 cili padi kampung ni...dulu saya tunjuk pokoknya masih kecik...sekarang pokoknya akan bakal menghasilkan buah....mari kita lihat....






Dan ini adalah pokok yang menghasilkan buah dan bunga pula....







Thursday, September 22, 2011

masalah hijau

Assalamualaikum...

Entry saya kali ini tentang si hijau saya ni...banyak yang saya baca dari blog penanam cili padi tegar ni rata-rata menceritakan pasal perihal penyakit yang menyerang tanaman mereka...samalah dengan saya...penyakit sudah menyerang si hijau saya ni...penyakit yang di bawa oleh hama dan kulat...dah tak cun rupe si hijau saya...comot bin compang camping...

penyakit ini akan menyebabkan pertumbuhan pokok cili terbantut dan daun-daun akan menjadi kerinting dan melecur...bunga-bunga cili yang bakal menghasilkan buah akan gugur apabila tangkainya kering...saya tanya jugak pada nak panggil apa eh budak tu???? okey la saya panggil si penjual baja tu...dia bagi macam-macam saranan...sembur racun serangga organik dan racun kulat...sekarang saya hanya merawat...sembuh atau tidak hanya Allah yang menentukan...



yokkk kita lihat ke bawah--->>>




Dan ini la baja yang di sarankan...sekarang saya sedang mencuba...mungkin keberhasilannya akan lambat...tapi semuanya perlukan kesabaran...



Dari hati:: setiap dugaan itu adalah untuk mengajar kita lebih tabah dan sabar...sabar sebaik-baik jalan untuk kita temui kebahagiaan...




tiada tajuk

Assalamualaikum...

Ya Allah aku bersyukur kerana masih diberi peluang dan ruang di sini lagi...entry saya kali ini tidak bertajuk yg khusus...cuma sedikit kata-kata untuk mengingati saya tentang kelemahan diri saya. Allah memberi ujian yang besar pada kita manusia tentang hati dan jiwa...kerana di situ letaknya kebersihan dan kebaikan yang merangkumi sikap dan perbuatan kita...kerana itulah saya selalu mendoakan hati saya dan orang-orang yang saya sayangi sentiasa dijauhkan dari sifat syaitan...kerana kita manusia yang penuh kekhilafan ini tidak pernah terlepas hari kesilapan besar mahupun kecil...

saya mahu berkongsi sedikit pandangan saya tentang hubungan kita sesama manusia yang sama-sama berkongsi bernafas dan menumpang di bumi Allah yang indah ini...perpecahan antara kita orang islam adalah kerana berpuncanya salah faham dan perselisihan pendapat...mmang kadang-kadang semua itu kita tidak sedari...biarlah kita kehilangan harta tapi jangan kita kehilangan persaudaraan dalam Islam...biarlah kita lakukan semua ini kerana kita sayangkan Agama Islam...besar sangat ke maruah kita sampai kita pergadaikan persaudaraan dalam Islam...saya mmang tak termampu untuk berjihad dalam bentuk yang lain...saya akuinya kerana saya bukan seorang yang berilmu yang tinggi...tapi saya akan berjihad dalam diri saya untuk menjaga hubungan saya sesama Islam...Fatimah Az-Zahra R.A pernah berkata tentang falsafah Islamnya yang bahawa menjaga silaturrahim akan memanjangkan usia kita....bila usia kita masih panjang masih besar peluang kita mencari keredhaan Allah....

Ya Allah ampuni segala dosa-dosaku yang terdahulu mahupun sekarang...Ya Rahman jauhkan hati ku dari sifat-sifat syaitan...tutupkan lah segala pintu-pintu kesedihan untukku dan bukakan lah pintu-pintu rahmat dan hidayahMu...Ya Rahman Ya rahim berikan lah aku cahaya yang terang agar mampu aku berjalan atas jalan yang Engkau redhai...Ya Muhaimin peliharalah diriku dari sifat marah, sedih dan putus asa tentang kehidupan...sesungguhnya jadikan hari-hari yang aku titi ini sebagai hari yang dapat aku cari keredhaanMu...Bisikkan ke hatiku rasa-rasa takutkan azabMu...semoga aku hambaMu yang sentiasa dalam kelemahan itu sentiasa beriman kepadaMu...

saya teringat status saudara Sham Kamikaze di Fb "musuhilah sifat-sifat dendam,marah dalam diri kita...

saya harap sangat tulisan saya di sini tiada menganggu kehidupan dan ketenangan hidup kamu smuanya yang membaca...tiada sedikit niat saya untuk tujukan monolog saya ini pada sesiapapun...besar mana bebanan hati saya sekarang hanya Allah tempat saya meminta dan merintih...saya manusia biasa yang sedikit sebanyak terguris dengan lemparan kata-kata orang...tapi saya anggap semua ini menuntut saya lebih tabah dan sabar...hidup saya hanya untuk Allah bukan untuk sesiapa...jika anggapan buruk tentang saya yang terselit di hati kecil anda,saya mengharapkan Allah sentiasa mengampunkan kita semua...saya menjauhkan diri dari Fb dan semua orang adalah untuk kebaikan..saya tidak mahu menjadi seorang yang pentingkan diri sendiri dari tuntutan agama..maafkan saya kerana semakin saya hampir dengan semua orang semakin besar dugaanya...saya lari jauh dari pandangan mata manusia supaya tiada kekhilafan kita buat berulang-ulang...

Dari hati:: saya bukan butiran pasir yang berharga pada ombaknya...hati saya bukan sebersih air yang mengalir pada alirannya dengan memberi kesejukkan dan ketenangan....jiwa saya tidaklah setenang dedaun yang dipukul lembut oleh angin...kata-kata saya tidak sehebat sebuah buku tersusun ilmunya...namun sedikit lontaran hati saya lepaskan di sini buat ingatan bagi saya yang cetek pandangan ini...

salam ukhwah saya bina di sini...jauh dari pandangan mata-mata pemanah kata....Assalamualaikum...

Sunday, September 18, 2011

edisi menghijaukan bumi anda

Assalamualaikum....

Masih ada kerajinan dan masa lapang untuk saya menulis entry terbaru saya...bukan apa sejak kebelakangan ini saya rasakan kehidupan saya cepat sangat berlalu...mungkin banyak masa saya habiskan dengan aktiviti menghijaukan bumi...hehe saya mmang dah kurang berfacebook dan juga kurang ambik tahu dan campur hal orang...bukan apa pengajaran dah macam mengajar saya bermain tanah lagi baik dari bergaul dengan orang...

bukan la pulak saya jadi seorang yang sombong...tapi lebih baik hati saya kaku dan beku...okey berbalik pada entry saya ni iaitu saya kagum sangat dengan segelintir orang-orang muda yang berbangsa melayu mempunyai degree ni bukan hanya duduk memeluk degree semata-mata tanpa melakukan sesuatu...yang paling saya kagum mereka tak memilih untuk pegang pen tapi memilih untuk pegang tanah dan bercomot semata-mata mereka mempraktikkan ilmu yang di perolehi...

tabik la ngan orang macam ni...sebabkan mereka ni la dah jadi ramai warga-warga tua memilih untuk menghijaukan bumi di waktu pagi dan petang dari g perpoco-poco yang bergoyang tanpa mendapat faedah...opsssst sorry la pada yang minat poco-poco ni...saya siyes TAK SUKE aktiviti goyang-goyang macam tu....

yang paling best mereka ni menghasilkan baja dari sumber herba...saya jadi pembeli setia la pulak...sebab saya rasa berkesan baja macam tu...kurang bahan kimia...saya setakat suke-suke jer...takde la saya buat secara besar-besaran...setakat hobi di masa terluang...dari mengadap FB, apa kata kita menghijaukan bumi...

okey la entry saya untuk kali ini berakhir di sini...insyaAllah kalau saya masih diberi kesihatan dan peluang adalah entry akan datang saya...

Assalamualaikum....

Dari hati:: berbudi pada tanah pasti akan ada hasilnya...

Sunday, September 11, 2011

Ada gaya petani moden tak?????


Assalamualaikum...
Syukur kerana Allah masih memberi saya kesempatan untuk menulis entry saya yang baru...mungkin sebelum ini ada yang keberatan kerana saya menulis tentang dia...tapi sekarang saya hanya menulis semua yang berkisar tentang diri saya sahaja...tiada kaitan dengan orang lain lagi....okey mari kita mulakan dengan ulasan tajuk diatas...mesti terkejut dan keliru dengan tajuk diatas...jangan pandang saya hanya sebelah mata okeyyy...dulu mungkin tangan saya panas...tapi setelah Allah bukakan jalan dan kemudahan untuk saya lalu saya berjaya....haha ayat macam la berjaya sangat...ayat kalau tak tambahkan belacan untuk menyedapkan rasa mesti tak sedapkan...tapi semua yang berlaku ini adalah atas kehendak Allah Yang Maha Mengasihani...semasa saya tak mampu hadapi semuanya sendiri Dia bukakan saya jalan dan petunjuk supaya semua kesedihan dan kesakitan saya hilang...sekarang saya lebih suka untuk orang tidak tahu apa yang saya rasa...segalanya yang dalam hati saya hanya DIA Yang Maha Esa yang tahu....

SEE


ini adalah fasa pertama hingga ke tiga...sampai ke luar pagar tu...abes rizab jalan...hehe



ni pulak fasa ke 4...eh eh ada lagi...tgk bawah lagi...


ni fasa ke 5....ni cubaan yang ada kelainan sikit...nak tengok macam mana kalau di tanam macam ini hasilnya lumayan atau tak...

fasa ke 6 pulak saya tanam di luar pagar...saya tak snap gambar kerana masih dalam peringkat pertumbuhan...

dan pada pagi tadi saya telah memulakan fasa ke 7...saya juga dah merancang fasa ke 8...mungkin kalau dengan keizinan dan kekuatan yang Allah berikan InsyaAllah...saya merancang saya nak mempunyai lebih dari 100 pokok...hehe....

dan ini adalah kerja saya saja-saja...tengok la bawah lagi


dah banyak daun sudah di potong sebab buat soto untuk hari raya yang lalu...dan ada jugak yang dah di kebas oleh abang saya...nasib badan bila ada yang berminat...hehe


ni pula pokok tomato...saja tanam sbab boleh buat sambal belacan nanti bila berbuah....

tapi nak cerita yang best ni...bila kerja-kerja saya jadi perhatian dan ikutan sekarang...abang saya sudah mula bercucuk tanam di rumah baru dia...bukan main lagi tu...daun cili padi dia selebar tapak tangan...sah-sah dah termabuk baja tu...nak lawan saya la tu...tapi yang kesian rumah dia takde langsung tanah...jadi semua tanaman dia di tanam dalam polybag...

okey la saya nak berundur dulu...assalamualaikum....

Dari hati :: hijaukan bumi kita...hargai la kehidupan yang masih bersisa ini...biar la kita akhiri kehidupan kita dengan ketenangan ciptaan Allah yang berwarna hijau....jangan duk sibuk sangat bersosial...

Rewang

Assalamualaikum...

Hari ini adalah hari terakhir saya puasa ganti dan sunat...Alhamdulillah selesai juga tanggungjawab saya pada agama....jadi esok saya dah raya la...yeah-yeah seronoknya beraya...esok ingat nak beraya makan rojak...:)

Pada hari jumaat dan sabtu yang lepas saya meraikan majlis rewang kawan saya...kira kawan saya la kot...walaupun dia kawan kakak saya...dah kami selalu lepak sama-sama...gelak sama-sama...kerana saya tak mahu tinggal puasa saya pergi ke majlis dia dalam keadaan saya berpuasa...sempat berbuka puasa di rumah dia pada petang jumaat tu...tak rasa letih atau lapar langsung walaupun berkejaran-kejaran ke masjid masa akad nikah dia...alhamdulillah...Allah bagi saya nikmat kecergasan...



Dari hati ::::post entry blog sambil tgk resepi kat google hehe

Thursday, September 1, 2011

terluka

assalamualaikum....

org lain sibuk beraya tapi saya sibuk pasang pagar...biasa la hari2 raya ni mcm2 boleh berlaku...sy tak beraya pun...tahun ni raya tak bererti langsung bagi sy...macam-macam dugaan dan ujian yang sy tempuh...suka atau tidak terpaksa di lalui jugak...org lain sibuk berbaju raya macam-macam gaya...tapi sy takde apa-apa pun...

hari ini hari lahir sy...tapi sy tak rasa gembira pun...sedih adalah...ni pertama kali sy tak mndapat ucapan hari lahir dari dia...mungin sedetik pun takde sy dalam ingatan dia...tak apa la...sy semakin faham bahawa sy dah lama takde dalam ingatan dia...mengapa mudah untuk org lain tidak menperdulikan kan sy...sy mmang sukar untuk berbuat seperti mn org baut pada sy...walaupun org kejam dengan sy api sy ttap melayan org seperti mn dahulu mula-mula sy knl...tak pernah sy lupe dia....sy nak sgt sms dia tapi sy takot semua sms sy cuma mengganggu ketenangan dia....

sy dah set reminder dlm hp sy hari lahir dia...sy akn wish pada hari lahir dia...mcm dulu jgk...biar hati saya terluka takpe...sy redha...tapi sy tak mahu org lain rasa terluka seperti mana sy rasa....sakit tak akan ada siapa yg faham...

Dari hati ::: jgn kita balas apa yang orang buat kepada kita...yang perlu kita buat adalah menjaga silatulrahim...kerana Fatimah Al-Zahra RA pernah berkata menjaga silatulrahim adalah pemanjang usia...