Blogger Backgrounds

Monday, March 28, 2011

Bahagia biarpun sesaat...

Mimpi orang kata hanya mainan tidur...tapi mimpi kadang-kadang berlaku apabila kita banyak berfikir...korang pernah rasa mimpi yang membahagiakan...yang selalu pada dunia realitinya kamu tidak merasakannya...bagi saya mimpi yang membahagiakan itu satu kurniaan bagi Allah untuk kita merasa bahagia biarpun cuma sesaat...bagi saya biarpun realitinya tidak begitu takpe la sekurang-kurangnya Allah beri peluang pada saya merasai walaupun bukan apada alam nyata...bagi saya itu begitu bermakna dan membahagiakan bagi saya...biarpun tiada orang menghargainya...tapi saya akan kenang dan simpan jauh-jauh dalam hati saya...

Mungkin saya bukan hambaNYA yang baik...
Mungkin saya bukan umat Rasulullah yang baik...
Mungkin saya bukan anak yang baik...
Mungkin saya bukan kekasih yang baik...
saya dah cuba sehabis baik kerana saya manusia yang lemah dan selalu jatuh..jika saya tak pandai mengambil hati dan melayan orang lain tu adalah dari kelemahan diri saya...bukan orang lain...dah lama saya jadi seorang yang akan selalu mengalah dan mengaku kesilapan saya kerana saya mahu orang lain bahagia dan gembira tanpa rasa bersalah dari mereka...saya kan selalu redha seandainya suatu hari dengan sifat mengalah saya buat orang lain selalu menyalahkan saya biarpun kesalahan itu bukan dari saya...kenapa mesti kia mengharapkan manusia menilai kita baik sedangkan yang tepat untuk menilai dan memberi ganjaran hanyalah Allah...

kadang-kadang sesuatu yang berlaku itu berpunca pada kelemahan diri kita...tapi kita selalu merasakan setiap tindakan dan perbuatan kita itu betul...setiap sesuatu yang berlaku itu mesti ada sebab dan hikmahnya...perjalanan hidup kita ini tak akan ada kebahagiaan selagi kita tidak redha ngan takdir kita...banyak yang saya lihat semuanya yang berlaku ke atas diri mereka, masih mereka menyalahkan orang lain...pasti ada juga kelemahan dari pihak kita yang kita tidak sedari...tiada kesempurnaan dalam diri kita..saya menulis post ni ngan tangisan...saya tak pernah nak luahkan apa saya rasa...dan tak akan saya luahkan di mana laman sosial...percaya la airmata akan buat kita tabah...dan senyuman adalah pengubat jiwa...senyum lah seikhlasnya pada awan...pada pokok...pada kehijauan pasti sedikit beban jiwa kita akan terlerai...setiap tulisan saya, tiada kaitan tentang siapa-siapa...hanya sekadar tulisan...bersyukurlah biarpun kita cuma merasa bahagia hanya sesaat...jangan mengharap bahagia itu datang berjuta tahun...jika kita tidak belajar menghargai bahagia yang sesaat kita tidakkan berpuas dengan bahagia yang berjuta tahun...
Abu Darda pernah berkata terdapat tiga keadaan yang sangat dibenci oleh orang namun aku menyukainya...aku sukakan kefakiran,kesakitan dankematian...kerana kefakiran adalah ketenangan hati,sakit adalah pelebur dosa dan kematian adalah pertemuan dengan Allah...

Assalamualaikum....

Tuesday, March 22, 2011

Apa-apa jer la

Assalamualaikum...

Apa-apa jer la saya ni...saya tak tau nak letak tajuk apa....contengan saya cuma nak merepek jer...pagi-pagi lagi saya dah bangun dan bersemangat untuk mengecat...mak aii nak ter uwekksss bila bukak penutup cat...rupanya cat dah buruk...buruk?? macam buah la pulak boleh buruk...bahasa pe ntah saya guna...lastly saya tenyeh dinding ngan cat warna krim....lantak la pe nak jadi ngan dinding tu...tengok jauh comel...tgk dekat ya ampun sapa yang mengecat huduh sangat...hahahaha....

Ada dalam banyak situasi kita kena sesuaikan keadaan...walaupun sesuatu itu yang kita tak suke...bila kita tak puas hati lebih baik kita diam...tak semestinya bila kita tak puas hati kita perlu suarakan ketidak puasan hati kita...diam bukan bererti diam macam batu...diam-diam penuh dengan isi...diam dengan berfikir...kadang-kadang ketidak puasan hati kita cuma sifat mengada-gada jer...kadang-kadang boleh bawa padah...cuma melebih-lebih pada benda kecik...diam dan tenangkan fikiran dengan berfikir patut atau tak patut kita bersikap seperti itu...bila hati kita dah tenang ketidak puasan hati kita itu akan hilang serta merta...

kita sebagai manusia ini selalu memperbesarkan masalah yang kecil..pada hal semua itu boleh di selesaikan dengan diam dan bertenang..saya merujuk kepada sifat saya.,,bukan pada orang lain...tapi itulah hakikatnya kehidupan...kesabaran penting dalam menyelesaikan masalah hati kita...tapi selalunya kita lebih suke mengikut emosi dari bertenang...hati ini sebenarnya lembut...tapi bila kita menyelesaikan masalah dengan mengikut emosi automatik hati kita akan menjadi keras...keras hati...hehe

selesaikan masalah bersesuaian dengan keaadaan...k la saya nak cuci baju...stop merepek okey...
buat masa ini saya tak online Fb...tenang tenangkan hati...

Assalamualaikum....

Saya Yang Kuat Perasan

Assalamualaikum...

Tajuk ni pelik betul...hahaha saja jer buat tajuk saya yang kuat perasan...perasan pe eh...
saya kan nak bergaya macam Hana Tajima...simple aje pakai hijab...pulas2...pusing2...lilit2...tebeng2...pin sana sini...dah cantik...huhu dah mmang dia cantik...dia tak mekap pn cantik...auwwww gediknya saya...
kene beli pashima yg keras ni..ahhh duit dah kering sbb banyak guna duit untuk bikin rumah...bila la nak g shopping shawl pashima????

Pasni dah tak mau mekap tebal-tebal dah...hehehe...tapi saya tak gebus macam hana tajima...lagi pun incek tot tot kesayangan saya tak bagi saya mekap tebal-tebal...ini la masanya saya nak kurangkan mekap...jimat eyeshadow dan bedak saya...waleywaleyyyyy...
hari tu saya tengok pashima warna ijo...tapi saya tak beli sbb saya dah banyak shopping shawl...tau tak sekarang saya rasa menyesal tak sudah...hahaha...gukkk btl itu pn nak menyesal...

Wednesday, March 9, 2011

Apa yang ada dalam kehidupan

Assalamualaikum...

Hi...hi...apa khabar semua? mahu conteng apa kat sini eh...
macam banyak yang saya nak tulis...macam-macam yang berlaku dalam hidup kita ini...suka mahu pun duka...tapi macam lagu opick tu "tiada duka yang abadi"...yer begitulah yang sepatutnya kita fahami...
banyak pulak mukadimah saya...okey mari kita ke tajuk-tajuk kecik....hehehehe

Tutur kata yang baik

>>orang-orang tua pernah berkata " terlajak perahu boleh di undur tapi terlajak kata buruk padahnya"...
apa padahnya yer???
kalau kita melampau dalam tutur kata kita pada ibubapa, keluarga.sahabat dan orang sekeliling kita, mesti sukar untuk orang menghormati kita lagi...banyak yang kita tengok di sekeliling kita...terputusnya silaturahim kita sesama manusia...kerana itu Rasulullah S.A.W pernah menasihati Aisyah bila dia terlanjur dalam perkataannya..."wahai Aisyah, janganlah kamu menjadi wanita keji"...
seharusnya kita tidak malampau batas dalam gurauan kita...tak smua gurauan kita boleh di terima oleh orang lain...tak semestinya apa yang kita faham orang lain akan faham...kita tukar tajuk kecik yang lain pulak...
V
V
V
V

Jalani hidup kita apa adanya

Jika kita merasakan hidup ini begitu memenatkan...mmang begitulah hidup ini di ciptakan...jadi kita hadapilah hidup ini seolah-olah kita hanya hidup hari ini sahaja...kita habiskan hidup kita hari ini dengan sebaik mungkin...kerana hari yang lepas dah berlalu...jangan kita harapkan hari yang berlalu itu berulang kembali...hari yang esok hanyalah bayangan...dan hari akan datang hari yang belum pasti...buat apa kita menunggu pada sesuatu bayangan...sepatutnya pada hari ini kita bersyukur kerana kita masih boleh bernafas dan menghirup udara yang segar...dapat melihat keindahan Alam ciptaan Allah...masih dapat minum air putih untuk menghilangkan dahaga...dapat mengunyah roti kosong pada waktu pagi...kita sebagai manusia susah sangat nak bersyukur...
"Kenalilah dirimu kepada Allah ketika engkau dalam keadaan lapang...Allah akan mengenalimu ketika engkau dalam kesusahan"...

cukup la setakat ini aje  dulu...jari saya dah lenguh...idea pun blm datang...nanti saya sambung tulisan saya lagi....^_-

gogo agogo~

Wednesday, March 2, 2011

saya yang sendiri

Assalamualaikum....

pagi yang indah...seindah permandangan yang saya pandang sepanjang perjalanan...mensyukuri nikmat kerana saya masih boleh menikmati indahnya ciptaan Allah...saya masih bertuah kerana saya masih ada Allah menemani sepanjang laluan saya...sukar mahupun senang...
syahdu saya dengar lagu tiada duka yang abadi ni....semoga saya lebih tabah



Tiada duka yang abadi di dunia
Tiada sepi merantaimu selamanya
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Tangis dan tawa nyanyian yang mengiring
Hati yang rindukan cinta
di jalan-Mu
Namun ku percaya hati meyakini
Semua akan indah pada akhirnya

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Waktu berputar rebulan dan matahari
Bunga yang mekar akan layu akan mati
Malam ‘kan berakhir, hari ‘kan berganti
Takdir hidup ‘kan dijalani

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa perbaiki segala yang terjadi
Tapi waktu tak berhenti
Tapi detik tak kembali
Harap ampunkan hamba-Mu ini
Harap ampunkan hamba-Mu ini

Tuesday, March 1, 2011

Akan saya kenang

Assalamualaikum...
maaf contengan saya kali ini agak jiwang...tapi apa salahnya saya mahu menulis apa yg ada di dalam fikiran saya...

kadang-kadang kita takot sangat perasaan kita jadi beban buat orang lain...kadang-kadang kita takot sgt apa yang kita luahkan akan menganggu hidup orang lain...
kadang-kadang kita rasakan kita tidak diperlukan...walaupun kita mahu berada di sisi orang yang kita sayang...kadang-kadang kita takot sangat orang yang kita sayang terpaksa bertahan untuk kita...apa yang perlu kita lakukan bila berada di dalam situasi ini...mungkin mmandang dia dari jauh...

^^maafkan saya jika saya bukan yang terbaik...

^^maafkan saya jika saya seorang yang tidak sempurna...kerana saya adalah manusia biasa yang tidak pernah sempurna...

^^maafkan saya jika saya jika terlalu ikhlas dengan apa saya rasa pada dia...kerana saya mahu ikhlas...

^^maafkan saya jika saya terlalu sayang dia...kerana saya mmang mahu sayang dia sahaja...

^^maafkan saya jika saya tidak sebagaimana yang dia impikan....kerana saya adalah saya...

^^maafkan saya jika hidup saya tidak pernah sempurna tanpa dia di sisi saya...kerana saya mahu selalu ada buat dia...

^^maafkan saya jika saya tak dapat halang diri saya dari terus manganggu hidup dia...

^^maafkan saya jika perasaan saya pada dia adalah beban buat dia...kerana saya tak mampu menepis perasaan sayang saya...

biarpun dia kata kami tak pernah sama...tanpa dia sedari banyak perkara yang kami sama2 suka...

..saya sukakan ketenangan
..saya sukakan awan
..saya menyayangi kucing
..saya sukakan pantai
..saya sukakan kehijauan
..saya sukakan kesederhanaan
..saya sukakan memancing ikan walaupun hanya dgn joran buatan sediri...
>>banyak lagi yang saya sukakan sama seperti dia...tapi tak seperti yang dia rasakan...

saya pejamkan mata saya seketika hanya untuk menikmati manisnya senyuman dia...senyuman sejompot itu yang buat saya terlalu bahagia...saya akan kenang senyuman dia hingga akhir hayat saya...saya bahagia dan tenang menyayangi dia...

lagu sedetik lebih ini mengambarkan perasaan saya kepada dia....

Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu

Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu
Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa

Kasihku ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu

Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih adanya kamu