Blogger Backgrounds

Thursday, September 22, 2011

masalah hijau

Assalamualaikum...

Entry saya kali ini tentang si hijau saya ni...banyak yang saya baca dari blog penanam cili padi tegar ni rata-rata menceritakan pasal perihal penyakit yang menyerang tanaman mereka...samalah dengan saya...penyakit sudah menyerang si hijau saya ni...penyakit yang di bawa oleh hama dan kulat...dah tak cun rupe si hijau saya...comot bin compang camping...

penyakit ini akan menyebabkan pertumbuhan pokok cili terbantut dan daun-daun akan menjadi kerinting dan melecur...bunga-bunga cili yang bakal menghasilkan buah akan gugur apabila tangkainya kering...saya tanya jugak pada nak panggil apa eh budak tu???? okey la saya panggil si penjual baja tu...dia bagi macam-macam saranan...sembur racun serangga organik dan racun kulat...sekarang saya hanya merawat...sembuh atau tidak hanya Allah yang menentukan...



yokkk kita lihat ke bawah--->>>




Dan ini la baja yang di sarankan...sekarang saya sedang mencuba...mungkin keberhasilannya akan lambat...tapi semuanya perlukan kesabaran...



Dari hati:: setiap dugaan itu adalah untuk mengajar kita lebih tabah dan sabar...sabar sebaik-baik jalan untuk kita temui kebahagiaan...




No comments:

Post a Comment