Blogger Backgrounds

Friday, August 19, 2011

kueh sipot

bila time2 dah nak dekat raya ni mula la saya asek ingat jer dulu-dulu kami macam mana...dia suka sangat ngan kueh sipot...tu yang saya hari ni nak beli barang nak buat kueh sipot...bila makan kueh sipot nnti akan ingat dia...fikiran ni tak henti-henti fikir pasal dia...

masa mula-mula tengah hangat dulu hp ni tak lepas kat tgn walaupun sibuk buat persiapan raya...sekarang hp ni sunyi tak berbunyi...sampai saya dah lupe bunyi ringtone hp saya...ingt lagi dalam jemm jalanraya pun boleh lagi dia anyam ketupat...smua itu kenangan yang sampai bila-bila tak akan sy lupa...

semalam dia sms saya...sampai saya tgk hp keesokan paginya dua tiga kali sbab macam saya bermimpi dia sms saya...punya la saya rindu dia...saya rindu nak tgk dia ketawa...saya rindu nak dengar dia bebel kat saya...saya rindu dia usik saya sampai saya merajuk...saya rindu sgt dia...saya tak boleh lupa dia....





Dari hati :::lagu ini hanya untuk dia...dengar lagu ni sambil nanges2....pasti buat kueh sipot sedap tiap-tiap tahun...

menangis lagi





aku

menangis lagi....

terluka lagi....

untuk sekian kalinya...

dulu aku belajar menyelinap

di kalangan dia

tapi sekarang

aku belajar berhenti

dan mengundur setapak demi setapak

kerana aku sedar aku siapa

walaupun aku masih   dia



Dari hati ::: cinta perlukan pengorbanan...cinta perlukan airmata...cinta juga perlu terluka....sedih dgr lagu raya "sabarlah syg"
berpuasa sendiri...beraya sendiri..raikan hari jadi sendiri....








Thursday, August 18, 2011

ya Allah

bissmillahirrahmanirrahim..

ya Allah ya Rahman.. Tuhan Yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang.
di bulan ramadhan yg mulia ini aku bmohon padaMu ya Allah.
Kau selamatkan lah dia dari rasa sedih yg lama..
berikan la dia rasa bahagia rasa tenang dlm mjalani ibadah padaMu ya Allah.

ya Allah..tuhan Yg Maha Pengasih lg Maha Pengampun..
Kau ampunkan segala dosa2nye.. dr dulu skg dan akan datang.
limpahi la dirinya ya Allah, cahaya keimanan dn tunjukki lah dia jalan yg lurus yg Kau redhoi
ya Allah..


ya Allah tuhan Yg Maha Pengasih lg Maha Pemurah..
aku bermohon padaMu Ya Allah Kau temukan lah dia dgn pasangan dr insan yg bertakwa
padaMu ya Allah.. agar dapat memimpin dia kepadaMu ya Allah..
ya Allah Kau buka lah hatinya supaya menerima ikhlas jodohnye nanti ya Allah.
ya Allah ya tuhanku... aku benar2 berharap Kau tunaikn lah doa2ku ini..

ya Allah ya tuahnku.. yg Maha Pengasih lg Maha Pengampun..
Kau ampunkan lah dosa2 ku ya Allah.. sesungguhnye aku hambaMu yg lalai dan bedosa.
terima la taubatku ya Allah..

amin.. amin ya Rabballalamin..
al fatihah..


kiranya masih tersisa kesalahan ini
hanya kemaafan yg dapat dhulurkan
hanya doa mengiringi...
hanya sesal yg ada di hati.. 



Wednesday, August 17, 2011

siapa aku

SIAPA AKU


YANG HADIR DI KALA KETENANGAN ENGKAU


SIAPA AKU


YANG MERAIH SIMPATI ENGKAU


SIAPA AKU


YANG MENUMPANG SEDIKIT DI RUANG ENGKAU


SIAPA AKU


YANG SENTIASA MERENUNG SENYUM ENGKAU


SIAPA AKU 


YANG MENANGIS MELIHAT KESEDIHAN ENGKAU


SIAPA AKU


YANG MENEMANI SEPI ENGKAU


SIAPA AKU


YANG DI SURUH PERGI DARI KETENANGAN ENGKAU


SIAPA AKU


YANG TIDAK DI ENDAHKAN WALAUPUN ADA DI SAMPING ENGKAU


SIAPA AKU


YANG DI SURUH PERGI DARI ENGKAU


SIAPA AKU 


YANG MENGELAP AIRMATA SENDIRI TANPA ENGKAU


SIAPA AKU 


YANG MAHU BERKONGSI SUKA DUKA BERSAMA ENGKAU


SIAPA AKU


DI HATI ENGKAU


Dari hati ::: melara membawa sesak duka...kiriman doa hanya dari jauh...
                    aku mencintai dia kerana dia lebih mencintai Allah..
                    aku menyayangi  dia keran dia lebih menyayangi Allah...
                    aku mengasihi dia kerana dia lebih mengasihi Allah...
                    aku merindui dia kerana dia lebih merindui dia....
~ ni la hakikat yang tak pernah sy beritahu dia walaupun dia pernah tanya kenapa sy syg dia....sy hanya menajawab sy syg dia kerana Allah...dia tak akan phm apa sy rasa smpai hari ini...tapi inilah hakikat napa sy tak blh lupa dia....offline...



Monday, August 15, 2011

Sedih

sedih bila tak mampu nak tenangkan hati dia.....

sedih bila lihat dia menyesal....

sedih bila tengok dia kehilangan...

sedih bila tak mampu nak keluarkan kata-kata buat dia...

sedih bila hanya mampu melihat tapi di larang bkata-kata dari hati ke hati....

percaya tak bila kita sayang seseorang kita akan ada gerak hati bila dia menghadapai sesuatu yang sukar....Allah beri kita rasa biarpun terpaksa menjauhkan diri dari dia...Allah tetap satukan rasa....hanya doa saja yang dapat di kirim...smoga Allah permudahkan urusan dia...saya akan selalu doakan buat dia...

Dari hati ::: kadang-kadang Allah uji kita dengan kesedihan dan kehilangan supaya kita lebih bersyukur...sabar yer sayang...Allah tahu niat sayang untuk mengajar...bukan untuk berbuat kejahatan.....




Sunday, August 14, 2011

Lailatulqadar

Assalamualaikum....

Hari yang indah tapi tak seindah hati....entry hari ini tentang lailatulqadar...bila fikirkan kita semakin menghampiri malam lailatulqadar terdapat dua perasaan dalam hati saya....saya rasa gembira dan sedih...gembira kerana tak sabar nak menanti 10 hari akhir ramadhan yang di tunggu-tunggu oleh semua muslimin dan muslimat...kerana 10 malam terakhir la yang perlu kita tingkatkan amalan...kerana itu malam paling barakah lailatulqadar yang lebih baik dari seribu bulan...Ya Allah tak sabar aku menantinya...rasa sedih pula apabila ramadhan semakin hampir meninggalkan kita...bertemukah lagi kita pada ramadhan akan datang....pasti kita merindui indahnya ramadhan....

Lailatuqadar adalah pada 10 malam terakhir ramadhan dan merupakan malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Bulan ramadhan, al-quran dan malam lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain.
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:-
"Sesungguhnya kami menurunkan A-Quran pada malam lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu lailatulqadar...Lailatulqadar lebih baik dari seribu bulan. pada malam itu para malaikat dan jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. malam ini sejahtera hingga terbit fajar..."

Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A:-
Barang siapa yang menghayati malam lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai  jenis iabadah yang lain sedang ia beriman dan mengharapa rahmat Allah S.W.T nescaya diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu..."


dari hati :::: semoga orang-orang yang saya sayangi dan dia yang disayangi akan menghargai 10 malam terakhir ramadhan...smoga segala amalan kita mendapat keberkatan...amin


Saturday, August 13, 2011

kehilangan demi kehilangan

Assalamualaikum....

Hari ke 14 kita berpuasa...semoga segala amalan kita pada bulan ramadhan ini di berkati Allah....semakin hari saya semakin malas nak menulis entry...tak tahu la kenapa...tapi lately macam-macam perkara yang berlaku dalam kehidupan saya...adakah tahun ini tahun yang tidak mengembirakan...atau tahun ini adalah tahun ujian buat saya...semuanya saya tak tahu...segalanya adalah perancangan Allah....

Adakah kita perlu rasa kehilangan baru kita dapat perolehi kebahagian...?? atau pun kita perlu rasa kehilangan baru kita temui sesuatu yang baik buat kita?? atau pun kita perlu kehilangan dulu baru kita mendapat apa yang kita mahu.???.atau pun kita perlu kehilangan dulu baru kita menghargai apa yang kita ada???.pengorbanan demi pengorbanan...kehilangan demi kehilangan...

tapi apa pula kena mengena kehilangan rambut saya yang mendadak sejak kebelakangan ini...adakah kerana saya perlu rasa kehilangan rambut dulu baru tumbuh rambut yang lebat....hahahaha...sengal betul fikiran ni.....saya mmang tak suka betul ubat yang boleh memberi kesan yang teruk pada diri saya...sampai bila saya perlu kehilangan rambut-rambut saya...ubat oh ubat...ubat apa yang doc bagi sampai rambut gugur dan kepala asek pening aje...bila sujud untuk solat pening belah kanan...tapi saya ttap nak solat tarawih jugak...ini la peluang saya...mana tahu umur tak panjang tahun depan saya sudah tidak bertemu lagi dengan ramadhan...

saya tak tahulah tahun ini impian saya macam tak tercapai aje...time- time bulan ramadhan ni pulak la badan asek sakit...rasa-rasa macam tak tercapai aje...tak mengapalah rasanya tak dapat la rasa nikmat tu pada bulan mulia ni...mungkin bukan rezeki saya...saya redha dan terus redha...kita mmang mampu merancang...tetapi hanya Allah yang tentukan....

bualan ramadhan ni banyak sangat ujian buat saya...ujian untuk buat saya sabar dan terus sabar...memendam apa yang saya rasa kat dalam hati tanpa berkongsi dengan sesiapa..hanya Allah yang tahu apa yang tersirat kat hati saya...biarlah semuanya jadi rahsia saya dan Maha Pencipta....






Monday, August 8, 2011

Jauh saya di tinggalkan....

Ramadhan kali ini begitu berbeza...Ramadhan yang perlukan saya kuat hadapai semua...ramadhan yang buat saya sendiri....ramadhan yang buat saya belajar tidak terluka....Ramadhan yang buat saya lalui smuanya sendiri...jauh bezanya dengan ramadhan tahun lepas....saya lalui smuanya duludeangan gembira...saya solat tarawih dengan langkah dan hati saya memikirkan bahawa kami sama-sama mencari menjalankan ibadah hanya keranaNYA...kami selalu saling mengingati antara satu sama lain....tapi sekarang langkah saya sendiri mencari cahaya Allah...ucapan selamat berbuka puasa hanya saya yang dahului...kadang-kadang langsung tiada balasan...sunyi sepi...tapi saya selalu berdoa Allah tidak tanamkan dalam hati saya rasa kecewa dan terluka...saya mahu dia gembira dengan kehidupan dia....saya masih bertuah keran Allah sentiasa kuatkan hati saya bersabar lalui semua ini....Ramadahan hanya datang sekali dalam setahun...saya mahu lalui ramadhan ini kerana Allah...Kerana Allah ada temani saya....walau dia sudah pergi jauh tinggalkan saya di belakang....saya berdoa semoga ramadhan kali ini ramadhan yang indah buat dia dan keluarga...



Ada sekuntum hari
Dimana wanginya mengharumi bumi sepanjang waktu
Karena saat itulah kemaha murahan sang Khaliq berlimpah
Menyatu pada segala inti hidup
Adalah Ramadhan
Ia bertelaga bening
Airnya mutiara maghfiroh
Gericiknya dzikir dan tadarrus
Tepiannya doa lemah lembut, lirih dan berpasrah hati
Siapa tak ingin jadi ikannya?
Mari berenang dengan kesunyian nafsu
Agar setiap sirip kita tak patah sia-sia
Ia rahsia
Tak sekadar lapar dahaga
Tapi sesungguhnya itulah hakikat cinta
Dan salah satu cara bertegur sapa dengan Allah
Kerana dengan lapar dan haus
Kita bisa lebih menyedari bahawa kita tak berpunya
Bisa lebih memahami

Bahawa kita tak lebih dari sebutir debu
Di antara kemaha luasan-Nya
Ia sepantasnya dirindukan
Kerana ia lebih
Di cakerawala bertebar pengampunan, rahmat
Dan segala kebaikan
Juga nuzulul qur’an dan lailatul qadar

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan yang tenang

Assalamualaikum....

begitu lama untuk saya mengambil masa untuk menulis entry baru...bukan apa saya sedikit malas untuk online....banyak lagi perkara yg bermanfaat untuk sy lakukan selain dari online....:) hari ini sudah hari ketiga kita berpuasa dan sudah hari ke empat kita menunaikan solat tarawih...

Hari ini solat tarawih berimankan  imam kampung saya la pulak...selama tiga hari lepas berimamkan jemaah dakwah yg dtg ke kg...indahnya bacaan dalam solat yg di baca oleh mereka...mendayu-dayu dan berlagu....kalau tgk yg menjadi jemaah dakwah tu remaja-remaja...mereka sudah manpu mengimamkan solat dengan bacaan yg begitu tertib...SubhanaAllah..selepas lapan rakaat mereka berhenti untuk memberi sedit tazkirah...baru mereka lanjutkan ke solat witir...tapi ada segelintir dari penduduk mahu tak mahu mendengar sedikit tazkirah...alangkah ruginya kita apabila di beri peluang untuk mendengar kebaikan kita tidak mengendahkan....sepatutnya pada bulan ramadhan kita mengambil peluang untuk telinga kita mendengar yg baik-baik saja...walau apa pun smua itu kehendak masing-masing...betul kata jemaah dakwah tu bahawa kita sepatutnya mendakwahkan diri kita dlu...

alangkah bagus sy dapat menghafal senaskah al-quran....

salam ramadhan buat semua....