Blogger Backgrounds

Monday, July 25, 2011

cinta embek embek....

Assalamualaikum....


nyut nyut kepala ni....pening...pening....agaknya saya tak jaga makan tu yg rasa tak sihat jer...walau penat camne pun hari ni saya tetap nak mandikan bin bin saya...dah lama dia tak mandi....skarang bin bin saya tak bau uchuk asham lagi...yg ada hanya bau sabun daia....skarang bin bin berjemur de branda rumah sy...huhu...mlm ni dgn nyaman dapat peluk bin bin.....



bin bin love bun bun...



memerhati dari jauh

menanam untuk fasa ke dua...

amboi macam la besar sgt kebun...

pada hal depan rumah aje...

tapi tak sabar nak tg hasilnya....

sangat penat hari




kami sama-sama memerhati dari jauh...itu lah hakikatnya...hanya itu yang mampu kami lakukan...tak tahu adakah dia merindui saya...

nak mkn ubat dan tido....malam my yellow...
                                                                                 ,,,,,
                                                                            >(-___o)<

Sunday, July 24, 2011

redha...

redha...
tanpa redha kita gelisah..
taktau redha kita parah..

redha
dkala aku sedih.. aku rasa bersendiri
tiada siapa pun yg mcm tk mau mengerti..
aku rasa mcm dah mati
mati perasaan dan mati hati..
pada siapa aku nak berkongsi..

redha
kalau aku paham ape itu redha
tidak la aku sedih sentiasa
apakah itu redha ya Allah..
hanya padaMu aku berserah......


aku hidup didunia kerana Dia
kalau kerana Dia.. mengapa aku sedih kerana seorang manusia
mengapa??? 
adakah aku tak redha dgn perancangan Allah.. 
ampunkan aku ya Allah.. 


tapi 
kalau kesedihan ini..
pemberianMU untuk menguji.
aku rela untuk di uji ya Rahim..
agar aku lebih mengerti.. 
redha pada takdirMU yg bererti


supaya hidupku ddunia ini
di dalam redhaMU ya Ilahi..

Saturday, July 23, 2011

bola dan baju kurung hijau

Assalamualaikum...

Dengan penuh semangat sy meredah hujan pergi membeli durian...mahal betul harga durian sekarang eh...tapi bagi sy yg memerlukan durian untuk membuat tempoyak dengan rela hati membeli walau pun mahal...semasa pulang ke rumah dengan menyaksikan senja yang indah dah tiba-tiba di temani dgn halwa telinga lagu nadia salam untuk kekasih yg dengar di corong radio...hmmm mengalir airmata laju jer...dalam kegelapan sy mengelap airmata yg gugur....:'(

smpai saja di rumah sy bergegas menunaikan solat maghrib yg hampir lucut...selaisai aje solat dengan mood tak bermaya sy melihat pelawanan bola sepak antara malaysia mlawan singapura....teringat dulu masa bersama dia kami sama-sama menonton perlawanan...bila gol aje sy ngan semangat menjerit...tapi sekarang sy menonton seperti tiada perasaan...hanya pandangan layu ke arah tv...

minggu ini terlalu sibuk ke kenduri doa selamat dan cucur jambul...smalam berbaju kurung hijau dan hari ini juga berbaju kurung hijau..kerana warna kgemaran dia....tapi hari ini sy memakai baju kurung ketika sy pergi ke majlis menyambut menantu adik sy di johor dahulu...baju inilah yg ketika dia melihat sy dari jauh dlu...tak tahu dia masih ingat atau tidak....op laptop dlu...mahu bersiap ke kenduri...

assalamualaikum

Friday, July 22, 2011

Terbuang

Assalamualaikum...

pagi yg betul-betul mendung mcm perasaan sy sekarang aje...seolah-olah memahami apa yg sy rasa sekarang...saya rasa macam orang yg terbuang...tak dipedulikan...seperti tak wujud aje di dalam kehidupan ini...inilah di namakan takdir...

buat sementara ini sy akan berhenti seketika dan mengundur langkah ke belakang...mungkin itu adalah lebih baik...menjauh dan menyendiri....

selamat tinggal....

tak tau nk tulis tajuk apa....

Assalamualaikum....

entry sy bermula dengan cerita saya mimpi buruk lagi....hmm apa kah smua tu akan berlaku ke atas diri sy..."Ya Allah jauhi segala perkara buruk...lindungi aku dan peliharalah kehidupan ku...aku berserah segala urusan ku kepadaMU...."

Alhamdulillah segalanya berjalan dgn lancar...dan hati sy tersentuh tgk orang makan dengan gembira semalam...indahnya senyuman setiap orang dalam masjid smalam...bersyukur saya kepada Allah atas nikmat rezeki yg diberikan kepada uchuk asham sy smpai smua orang gembira menikmati soto...terlaksana hajat saya yg sudah lama terpendam...Alhamdulillah...

walaupun dia sudah tak pedulikan saya tapi kat ati saya masih ada dia...sejuk ati saya bila saya masih dapat lihat dia tersenyum di Fb...dalam diam-diam sy sntiasa melihat dia walaupun dari jauh...Allah masih beri kesempatan buat saya melihat dia...walau jauh tapi saya bersyukur sgt...saya jadi takut untuk beritahu sy rindu dia sbb smlm nampak sgt dia tak suke saya ckp mcm tu...mungkin dia tak mahu sy ckp mcm tu lagi dgn dia...sy seorang yang lemah tak mampu nak menyembunyikan apa sy rasa...kadang-kadang semangat sy hilang pergi bersama dia...

kerana hidup sy hanya dengan dia...masa saya sedih, gembira dan sakit sy hanya ada dia...sy ingat lagi masa saya sakit hanya dia yg ada bersama saya...dia yang beri sy semangat untuk teruskan kehidupan dgn kesabaran...sesuatu yg baik tak mungkin kita akan lupakan...walaupun dia semakin menjauhkan diri dari saya tapi dia sentiasa dekat dgn sy...sudah jadi kebiasaan sy bila selesai solat sy akan baring atas hamparan sejadah hijau yg dia hadiahkan...saya dapat rasa dia dekat sgt dgn sy...Syukur Allah masih memberi sy rasa yang bahawa dia ttap dekat dgn sy...Ya Allah sy rindu sgt dia...sy rindu dia Ya Allah...:'(

Wednesday, July 20, 2011

tadaaa

Assalamualaikum....

tadaa selalu dia send msge mcm tu...dah jdi terikut-ikut style dia...hehehe.....sy sgt gembira menyediakan soto...skarang soto masih di atas dapur...tggu mendidih sy menulis sekejab...
smoga rezeki dia selalu bpanjangan buat dia bl sy melakukan sedikit sedekah...Allah permudahkanlah urusan ku....:)

ntah apa yg sy fikir asek badan jadi mangsa jer...tadi bahu terlanggar besi tajam masa nak angkut kain kotor...sakit bahu ni tak hilang lagi...fikir smua pasal dia jer...mcm mana dia kat sna agaknya....buat apa? mesti sibuk ngan kerja....harap-harap smua baik-baik kat sana....sy rindu dia...rindu sgt2...tapi saya kena sabar...dan terus sabar....:'(

okey la nak op my yellow dlu...nnti hangit smua yg di atas dapur....

Tuesday, July 19, 2011

semakin hampirnya ramadhan

Assalamualaikum...

hari yang sgt memenatkan....jiwa penat badan pun penat...keje dan keje hari-hari...keje itu ibadah jgn merungut kan kan...hmmmm ptg ni nk pegi menebas kawasan rumah kak ngah plk...mcm hutan belukar dah...tu la beli rumah tak mahu duduk...rumah kalau tak jaga dtg benda lain plk...aiyokkkk...

ramadhan semakin hampir...saya pernah niat sesuatu sebelum sy sembuh dari sakit dulu...tapi tak tertunai lagi...bl nak tunaikan aje duit takde...ni saya dah nekad...Ya Allah permudahkan segala urusan ku....ntah la sekarang kadang-datang sakit kat tempat lama tu...mungkin sy banyak sgt buat keje berat....

Ramadhan kali ini mungkin terlalu sunyi sbb kami akan berpuasa tiga orang aje di rumah ni...skrg ni pun sunyi jgk...cuma 4 ekor ank kucing tu aje yg meriuhkan...saya pun banyak habiskan masa duduk dlm bilik aje....baca buku kadang-kadang tgk awan kat tepi tingkap...hmmm saya ini sungguh membosankan kan...hehehe...ini la diri saya...ini la hidup saya...ini la jiwa saya....kita sambung entry hari esok pula...kalau di izinkan Allah...sayu aje dengar lagu kat blog saya ni...."SubhanaAllah aku mencintainya...subhanaAllah aku menyayanginya...dari ufuk timur hingga ke barat selalu di hati ku.....

Saya bukan FATIMAH AZ-ZAHRA

Assalamualaikum...

jgn salah faham dengan entry terbaru saya...cuma saya mahu cerita serba sedikit tntang Fatimah Az-Zahra RA wanita mulia...wanita sempurna...wanita yg tinggi darjatnya di sisi Allah S.W.T...Puteri bongsu Rasulullah S.A.W yg cukup di sayangi oleh ayahndanya...

Fatimah Az-Zahra RA seorang yg tinggi ahlaknya...mampukah kita meneladani beliau...dia seorang yang tinggi ilmu pengetahuannya...taat pada agama Allah...seorang yg mementingkan akhirat daripada dunia...seorang yang menyayangi ibubapanya....seorang yang terlalu dermawan...dia lebih mementingkan orang lain dari drinya sendiri....seorang yang tidak angkuh dan sombong...beliau seorang yang sentiasa bercakap benar...seorang yang menjaga maruah dan kehormatannya..

Fatimah Az-Zahra  RA seorang yang pandai menyimpan rahsia dan seorang yang amanah...seorang yang selalu bersyukur dan redha dgn apa yang dimilikinya...seorang yang sgt sabar dan tabah...beliau seorang yang pemaaf dan melayan orang lain dgn baik...memiliki budi pekerti yang mulia...beliau seorang yang sgt beriman kepada Allah...beliau seorang yang sangat kuat beribadah....

kita tak mampu untuk jadi seperti beliau...tapi kita harus meneladani akhlaknya...kenapa perlu kita menjadikan artis sebagai ikon...sedangkan wanita yang paling mulia di sisi Allah kita tidak mahu contohi...setelah saya membaca buku sejarah lengkap Fatimah Az-Zahra RA baru saya tahu peribadi beliau...sungguh sy berbangga dapat mengetahui sedikit sbanyak tentang kehidupan beliau...bertapa mulianya beliau di mata umat islam..saya berharap dapat mencontohi peribadi beliau yang sungguh mulia itu...kadang-kadang kita manusia ini selalu tidak berpuas hati dgn kehidupan sedangkan Fatimah RA terlalu bersyukur dan redha dgn kehidupan yang Allah tetapkan untuk beliau....

Rasulullah S.A.W pernah berkata pada Fatimah RA::
"wahai Fatimah,bersabarlah dengan kepahitan dunia agar engkau memperolehi kenikmatan abadi di akhirat..."

 Rasulullah S.A.W pernah berkata kepada suami Fatimah RA iaitu Ali RA::
"Wahai Ali, barang siapa memeperolehi tawaran dunia dan akhirat, lalu dia memilih akhirat dan meninggalkan  dunianya, maka baginya syurga. Tetapi barangsiapa yang memilih dunia dan seterusnya meremehkan akhirat, maka baginya neraka."

Ayanhnda Fatimah RA pernah berkata::
"Barangsiapa paginya dipenuhi dengan perhatian pada dunianya semata-mata, maka Allah S.W.T akan mencerai beraikan urusananya. Tetapi barangsiapa memasuki paginya dengan penuh perhatian pada urusan akhirat maka Allah S.W.T akan memenuhi cita-citanya, menjaga barang-barangnya, memperkayakan hatinya dan memberikan dunia kepadanya sekalipun dia tidak menghendakinya

Saturday, July 16, 2011

petai OH petai

Assalamualaikum....

petang tadi sy pegi ke pasar malam ngan akk sy...bkn main lagi byk makanan kami beli....punya la dgn baik hati kami tlg belikan makanan org lain....

zassss mata terpandang petai yg berikat tergantung-gantung....mula la tekak ni gatai aje nak makan petai...dgn semangat yg berkobar-kobar sy pegi la ke arah petai itu...dengan suara ala2 itek pulang petang sy tanya harga petai itu....mak aiiii mahalnya...5 ringgit seikat ada 4 kpg shja....terus hajat sy untuk membeli hilang melayang-layang d bawa angin....

yok tanam pokok petai...dgn jerit gumbira makcik kayooooo.....


dalam perjalanan pulang terpandang senja yg sgt indah....tenang smbil fikiran melayang kepada dia...harap-harap dia pun dpt lihat senja yg indah seperti sy lihat jgk....sy sedih :'(

Friday, July 15, 2011

Alhamdulillah

Assalamualaikum...

hari ini penat sungguh...tapi alhamdulillah hari ni dah dapat gaji...tapi rasa nak pitam gelap mata jer...mungkin saya tak makan tu yg nak pitam...balik dari keje sy pegang la myyellow untuk mnulis entry kat sini...ni aje la yg boleh sy buat...beginilah kehidupan saya sehari-hari...kawan sy cuma myyellow, pokok-pokok dan 4 ekor anak kucing sy yg sangat comel...smua tu adalah penghibur sy...

balik dari keje pastu buat keje rumah...pergi siram pokok-pokok yg saya tanam...pastu masa saya banyak abes ngan bmanja dgn ank-ank kucing....time rehat-rehatkan badan sy baca buku....sedikit lagi hampir tamat pembacaan saya...pasni sy akan mula mbaca buku kedua pemberian dia..bila ada kesempatan sy mahu menulis sedikit kisah buku yg sy baca tu....itu saja aktiviti sy...saya senang begini saja...sudah lama sy tak menulis status di Fb sy...sy tak mahu dia tahu sy tgh menderita sgt sekarang...sy mahu dia selesa dan gembira dgn kehidupan dia...kalau sy ada di fb dia akan ttup akaun fb dia...sy tak mahu dia kehilangan kawan-kawan yg sependapat dgn dia...sy senang dia punya kawan yg sejiwa dgn dia...saya mahu tgk dia gembira dgn kehidupan dia...saya tak mengapa begini sbb sblm dia muncul pun sy sendiri-sendiri...

hari ini mendung aje hari...sy nak tgk awan biru yang cantik pun tak dapat..tak mengapalah dah lama tak hujan...biar tumbuhan rasa nikmat kesegaran kena air hujan...tanah dah lama sgt kontang...mungin hari lain sy masih berpeluang melihat awan yg biru dan tenang....k la sy mahu op myyellow dah...smpai sini aje sy mnulis entry sy...kalau berkesempatan sy akan menulis lagi...

assalamualaikum....

menghayati mkn malam

Assalamualaikum....

menghayati makan malam sambil mendengar titik-titik air hujan...ntah tak tau kenapa smakin hari sy tak berselera mkn...jadi hanya ini sahaja menu makan malam sy hari ini....mesipot bersama teh kurang manis....



hmmm ingt atok gajah asek nak ngendeng mesipot dan teh panas sy...kami akn message kt hp sambil mkn mesipot...tapi sekarang hp sy dah tak berbunyi lagi...tapi sy masih top up hp berharap suatu hari dia kan message sy lagi...sy takot ms dia perlukan pertolongan sy, sy tak dapat balas msge dia...sbb tu sy ttap top up kan hp sy walaupun hp sy sunyi jer skrg....hari ini malam sabtu mesti dia kuar ngan kwn mkn kat luar...harap sgt dia jaga mkn dia...sy dah tak dapat ingtkan dia lagi waktu mkn...dia seorang yg susah mahu mkn...sy cuma bimbang bila dia kerja dia tak ingt mkn...sy rindu sgt nak msge dia skrg...tapi sy tak mahu susahkan dia...sekarang dia sudah ada kehidupan yg selesa...:(

Thursday, July 14, 2011

Rapuh

 Assalamualaikum...

Jumaat yg mulia...sedikit jerebu tapi jumaat ttap indah....malam smalam saya tak dapat tidur...mungkin saya terlalu memikirkan atok gajah...bagaimana dia sekarang agaknya...saya cuma dapat lihat dia dari jauh aje...harap-harap dia selalu dalam keadaan sihat dan gembira...

sebenarnya kadang-kadang kita perlu berkorban dan menderita sedikit supaya orang yg kita sayang hidup dengan selesa...kadang-kadang kita perlu menjauhkan diri sedikit semoga orang yg kita sayang akan dapat hidup dengan bahagia...kadang-kadang kita perlu mendiamkan diri semoga orang yg kita sayang dapat bergaul dengan kawankawan yg dapat mengembirakan dia...walaupun smua ini perlukan pengorbanan tapi setiap keikhlasan itu pasti ada ganjaran terbaik buat kita...

jika hidp ini kalau kita terlalu mementingkan diri sangat tidak akan membawa kita kemana-mana...setiap kesedihan itu tersimpannya kesabaran dan setiap kesabaran itu pasti kita perolehi sedikit kegembiraan apabila kita dapat lihat orang yg kita sayang itu apat hidup dengan baik dan gembira...

Allah akan bagi setiap hambaNYA kebahagiaan...kalau bukan di sini mungkin di sana...jadi sabarla kita harungi semuanya....


Allah engkau dekat penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu
Hanya bila diri-Mu
Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa yang rela dia kekasih-Mu
Kau selalu terjaga yang memberi segala

Allah Rahman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi
Allah Rohman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi
Di setiap nafas di segala waktu
Semua bersujud memuji memuja asma-Mu
Kau yang selalu terjaga yang memberi segala

Setiap mahluk bergantung pada-Mu
Dan bersujud semesta untuk-Mu
Setiap wajah mendamba cinta-Mu cahaya-Mu

Yaa Allah Ya Rahman
Yaa Allah Yaa Alllah Yaa Allah
Ya Nurul Qolbi
Yaa Allah

Saya RINDU

Assalamualaikum...

saya merindu dia sgt-sgt...bila ramadhan smakin hampir bt sy terlalu merindui dia...ramadhan pertama saya tanpa dia...si comel ni pergi meninggalkan sy...dd pergi meninggalkan sy pada 12 hbln julai...sudah setahun dd tgglkan sy...pertama kali sy tgk gambar dd lahir hati sy sayang sgt dia.. walaupun dd nakal sedikit tapi sy sgt sygkan dia...tapi Allah lebih sygkan dd...

cuke pulak pergi tgglkan saya untuk selama-lamanya...tak tahu dia kemana...saya dapat rasa dia dah tiada kat dunia ni...ramadhan pertama saya tanpa dia...bila tiba ramadhan cuke pun bpuasa seperti manusia...dia hanya makan 2 kali sehari...dia akan balik ke rumah bl tiba waktu berbuka puasa dan bersahur...menjaga cuke tak susah...sebab dia faham sgt cakap manusia...saya rindu sgt kedua-dua si comel saya ini...


Allah Maha Berkuasa smasa sy menulis entry ni sy menangis... kadang-kadang binatang lebih menghargai manusia daripada manusia sesama manusia...sy pasti akan rindukan dd dan cuke selama-lamanya... :'(
mesti cuke dan dd dah bahagia di sana...tapi bagaimana saya di sini? hanya Allah jer yg tahu...sy serahkan hidup saya pada Allah....

Wednesday, July 13, 2011

Adakah kerana punca stress...

Assalamualaikum...

selamat tengahari...selamat menjamu selera dgn rezeki yg Allah bagi hari ini....alhamdulillah...

entry saya hari ini cuma bual-bual kosong aje...mlm smalam sy mimpi perkara yg buruk blaku kepada saya...adakah smua itu bpunca kerana saya stress?? mungkin jugak kot...saya terlalu banyak memikir...saya bukan nak cerita sgt pasal mimpi tu...saya nak lupakan aje...saya pernah baca satu buku yg mnyatakan klau kita bygkan sesuatu yg akan bakal blaku kpada kita sebenarnya ia tak akan berlaku...bt apa pk sgt kan serahkan segala urusan kepada Allah :)...

cuaca sekarang makin panaskan...setiap malam sebelum tido sy berdoa pada Allah semoga hujan rahmat dariNYA akan turun membasahi bumi...kasihan dengan pokok yg saya baru tanam...kontang sgt tanahnya...kalau di siram pagi, petang pulak terlalu kering...mula la hati saya sayu aje...

kalau dapat tgk permandangan mcm ni tiap-tiap hari kan lagi baik....



nyaman, menenangkan...indahnya...rindu sgt ngan gambar2 macam ni...k la sy tamatkan dulu entry saya dengan ucapan semoga orang yg selalu mnjadi pemberi sumber-sumber gambar yg menenangkan ini di lindungi dan di rahmati Allah...sy rindu dia sgt2...

assalamualaikum....

Tuesday, July 12, 2011

silaturrahim


Assalamualaikum...

harap hari ini kita smua di bawah perlindungan Allah...beserta dengan itu hubungan silaturrahim kita sesama beroleh keredhaanNYA...saya memanjat kesyukuran di atas rahmatNYA saya mempunyai kekuatan untuk menulis di kertas kosong ini...

saya pernah mendengar satu status seorang pendakwah di Fb yg menyatakan sekiranya kita mahu di panjangkan umur dan di limpahkan rezeki kita perlu mnjaga hubungan silaturrahim sesama kita...bila melihat slot drama di astro oasis yg bertajuk tanah kubur membuatkan saya ingin berkongsi rasa di sini...sesungguhnya menjaga hubungan sesama kita di dunia adalah penting...kerana apabila terputusnya hubungan kita dengan dunia ini sampai ke tanah kubur kita terima balasan perbuatan kita...sungguh menyedihkan bila ahli keluarga kita melihat azab yg Allah tunjuk sejelas-jelasnya...nauzubillah...menjadi iktibar dan peringatan pada kita yg masih hidup ini...

wahai kawan-kawan percayalah janji Allah apabila kita mengasihi org lain, Allah akan mengasihi diri kita...jika timbulnya perasaan marah kita kepada orang lain ingati la kebaikan yg pernah dia lakukan kepada kita...pasti sedikit demi sedikit kemarahan itu hilang dari hati kita...maafkan lah  sikap orang lain ke atas kita semasa kita masih bernyawa...Allah itu Maha Melihat dan Maha Mendengar...jika kita redha dengan setiap perbuatan orang lain pasti jiwa kita tenang...ketenangan tidak akan datang jika jiwa dan hati kita mempunyai kebencian dan dendam...

doakan kebaikan buat mereka...kita sbagai manusia tiada kesempurnaan...semakin kita mencari kesempurnaan semakin kita temui kekecewaan...Hanya DIA Yang Maha Hidup...

Firman Allah S.W.T:-
Iaitu orang-orang yang menyebut dan Mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian kangit dan bumi (sambil berkata) Wahai Tuhan Kami tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.....




Sunday, July 10, 2011

.....

Assalamualaikum....

sudah lama saya tidak menconteng di kertas kosong ini...bukan saya kacang yg lupakan kulit...tapi saya tak tahu apa yang saya nak luahkan...kadang-kadang kita susah sgt nak nak myuarakan rasa hati...bila kita takde tmpat nak luahkan dengan tulisan la yg lebih mudah bagi kita...

pernah saya tulis tentang bahagia yg seketika...bagi seseorang bahagia yg seketika itu mudah untuk di lupakan...bagi saya, saya tidak akan melupakanya...saya hidup dengan bahagia yg seketika itu...itulah semangat saya...

bagaimana rasa bila kita tak dapat mnyatakan sesuatu dengan sebaris perkataan...sgt myeksakan...bagaimana sebaris perkataan itu tak dapat balasan? begitu sayu...tapi itulah hakikat yg kadang-kadang perlu kita lalui...percayalah pada kata-kata Rasulullah "apabila kita mengasihi seseorang pasti Allah akan mengasihi kita"
jika kita merindui seorang doakan dia kebahagiaan dan kesihatan orang yg kita rindui..

saya berdoa semoga orang yg saya rindui akan di lindungi Allah dan dipermudahkan perjalanan hidupnya...Amin...