Blogger Backgrounds

Monday, March 28, 2011

Bahagia biarpun sesaat...

Mimpi orang kata hanya mainan tidur...tapi mimpi kadang-kadang berlaku apabila kita banyak berfikir...korang pernah rasa mimpi yang membahagiakan...yang selalu pada dunia realitinya kamu tidak merasakannya...bagi saya mimpi yang membahagiakan itu satu kurniaan bagi Allah untuk kita merasa bahagia biarpun cuma sesaat...bagi saya biarpun realitinya tidak begitu takpe la sekurang-kurangnya Allah beri peluang pada saya merasai walaupun bukan apada alam nyata...bagi saya itu begitu bermakna dan membahagiakan bagi saya...biarpun tiada orang menghargainya...tapi saya akan kenang dan simpan jauh-jauh dalam hati saya...

Mungkin saya bukan hambaNYA yang baik...
Mungkin saya bukan umat Rasulullah yang baik...
Mungkin saya bukan anak yang baik...
Mungkin saya bukan kekasih yang baik...
saya dah cuba sehabis baik kerana saya manusia yang lemah dan selalu jatuh..jika saya tak pandai mengambil hati dan melayan orang lain tu adalah dari kelemahan diri saya...bukan orang lain...dah lama saya jadi seorang yang akan selalu mengalah dan mengaku kesilapan saya kerana saya mahu orang lain bahagia dan gembira tanpa rasa bersalah dari mereka...saya kan selalu redha seandainya suatu hari dengan sifat mengalah saya buat orang lain selalu menyalahkan saya biarpun kesalahan itu bukan dari saya...kenapa mesti kia mengharapkan manusia menilai kita baik sedangkan yang tepat untuk menilai dan memberi ganjaran hanyalah Allah...

kadang-kadang sesuatu yang berlaku itu berpunca pada kelemahan diri kita...tapi kita selalu merasakan setiap tindakan dan perbuatan kita itu betul...setiap sesuatu yang berlaku itu mesti ada sebab dan hikmahnya...perjalanan hidup kita ini tak akan ada kebahagiaan selagi kita tidak redha ngan takdir kita...banyak yang saya lihat semuanya yang berlaku ke atas diri mereka, masih mereka menyalahkan orang lain...pasti ada juga kelemahan dari pihak kita yang kita tidak sedari...tiada kesempurnaan dalam diri kita..saya menulis post ni ngan tangisan...saya tak pernah nak luahkan apa saya rasa...dan tak akan saya luahkan di mana laman sosial...percaya la airmata akan buat kita tabah...dan senyuman adalah pengubat jiwa...senyum lah seikhlasnya pada awan...pada pokok...pada kehijauan pasti sedikit beban jiwa kita akan terlerai...setiap tulisan saya, tiada kaitan tentang siapa-siapa...hanya sekadar tulisan...bersyukurlah biarpun kita cuma merasa bahagia hanya sesaat...jangan mengharap bahagia itu datang berjuta tahun...jika kita tidak belajar menghargai bahagia yang sesaat kita tidakkan berpuas dengan bahagia yang berjuta tahun...
Abu Darda pernah berkata terdapat tiga keadaan yang sangat dibenci oleh orang namun aku menyukainya...aku sukakan kefakiran,kesakitan dankematian...kerana kefakiran adalah ketenangan hati,sakit adalah pelebur dosa dan kematian adalah pertemuan dengan Allah...

Assalamualaikum....

2 comments:

  1. bahagia derita dan ape pun yg kita kecapi d dunia ni mmg tk kekal lama sue.. ari ni kita bahagia esok kita dkunjungi kesedihan... lalu kita akn lupa bahagia smlm.. pcaya lah..

    ReplyDelete
  2. saya tak pernah lupe bahagia yg smlm...kerana kebahagiaan itu susah untuk mjadi milik sy...tapi tak mgapa kerana saya tahu segalanya datang dari Allah...smangat sue hadapi smua...pasti sue blh....:(

    ReplyDelete