Blogger Backgrounds

Wednesday, March 9, 2011

Apa yang ada dalam kehidupan

Assalamualaikum...

Hi...hi...apa khabar semua? mahu conteng apa kat sini eh...
macam banyak yang saya nak tulis...macam-macam yang berlaku dalam hidup kita ini...suka mahu pun duka...tapi macam lagu opick tu "tiada duka yang abadi"...yer begitulah yang sepatutnya kita fahami...
banyak pulak mukadimah saya...okey mari kita ke tajuk-tajuk kecik....hehehehe

Tutur kata yang baik

>>orang-orang tua pernah berkata " terlajak perahu boleh di undur tapi terlajak kata buruk padahnya"...
apa padahnya yer???
kalau kita melampau dalam tutur kata kita pada ibubapa, keluarga.sahabat dan orang sekeliling kita, mesti sukar untuk orang menghormati kita lagi...banyak yang kita tengok di sekeliling kita...terputusnya silaturahim kita sesama manusia...kerana itu Rasulullah S.A.W pernah menasihati Aisyah bila dia terlanjur dalam perkataannya..."wahai Aisyah, janganlah kamu menjadi wanita keji"...
seharusnya kita tidak malampau batas dalam gurauan kita...tak smua gurauan kita boleh di terima oleh orang lain...tak semestinya apa yang kita faham orang lain akan faham...kita tukar tajuk kecik yang lain pulak...
V
V
V
V

Jalani hidup kita apa adanya

Jika kita merasakan hidup ini begitu memenatkan...mmang begitulah hidup ini di ciptakan...jadi kita hadapilah hidup ini seolah-olah kita hanya hidup hari ini sahaja...kita habiskan hidup kita hari ini dengan sebaik mungkin...kerana hari yang lepas dah berlalu...jangan kita harapkan hari yang berlalu itu berulang kembali...hari yang esok hanyalah bayangan...dan hari akan datang hari yang belum pasti...buat apa kita menunggu pada sesuatu bayangan...sepatutnya pada hari ini kita bersyukur kerana kita masih boleh bernafas dan menghirup udara yang segar...dapat melihat keindahan Alam ciptaan Allah...masih dapat minum air putih untuk menghilangkan dahaga...dapat mengunyah roti kosong pada waktu pagi...kita sebagai manusia susah sangat nak bersyukur...
"Kenalilah dirimu kepada Allah ketika engkau dalam keadaan lapang...Allah akan mengenalimu ketika engkau dalam kesusahan"...

cukup la setakat ini aje  dulu...jari saya dah lenguh...idea pun blm datang...nanti saya sambung tulisan saya lagi....^_-

gogo agogo~

No comments:

Post a Comment